top of page
Zoeken
  • Hans van Zetten

Wat heeft op mij grote indruk gemaakt?


Column voor Ermelo's Weekblad van 24 augustus 2016

Olympisch GOUD voor Sanne Wevers

Rio de Janeiro, 22 augustus – De Olympische Spelen van RIO zitten erop. Terwijl de IOC-voorzitter woorden van gelijke strekking uitspreekt, zijn de NOS-ers, die niet bij de sluiting werkzaam zijn, bijeen in ons condominium. Er wordt officieel afscheid genomen van Mart Smeets: door zijn lange staat van dienst en veelzijdigheid een icoon van de vaderlandse sport. Hoofdredacteur Maarten Nooter is er speciaal voor overgekomen. Hij spreekt Mart toe en overhandigt hem een uniek cadeau: een Jaap-Eden beeld voor zijn complete oeuvre. Wij bekrachtigen dat met een staande ovatie. Mart spreekt ook. Zijn thema is “trouw”. Hij houdt zijn jongere collega’s voor wat trouw-aan-de-NOS voor hem betekent heeft. Elke uitgesproken zin is treffend, besef ik als freelancer, die nu 30 jaar aan de NOS verbonden is.

Deze Zomerspelen zijn mijn achtste als turncommentator. Ik heb me geen dag verveeld. De turners en turnsters hebben zich nadrukkelijk gemanifesteerd. Op vijf van de zeven finaledagen zijn ze in actie geweest. Vorige week heb ik daarover bericht. Drie gebeurtenissen zullen mij blijvend aan deze Spelen blijven herinneren. In de eerste plaats het GOUD van Sanne Wervers in de balkfinale. Haar oefening is een artistieke sportprestatie van ongekend niveau. Nooit eerder heb ik zo’n vloeiende reeks van acrobatiek, sprongen, pirouettes en verbindende bewegingen gezien. Woorden schieten te kort om dat moment te duiden. Je moet het zien en beleven om de schoonheid ervan te doorgronden.

Het koninklijk gezin zag het en feliciteerde Sanne na afloop.

Sanne Wevers als vaandeldraagster bij de Sluiting. Mijn collega-commentatoren tippen Sanne Wevers als de Sportvrouw van dit jaar. Op 21 december wordt dat tijdens het Sportgala bekend gemaakt.

De val en wederopstanding van Epke Zondeland heeft diepe indruk gemaakt. Geen Olympische medaille, wel toont hij zich een waar Olympiër. De verbetenheid waarmee Epke tot het uiterste probeert de rekstok vast te houden, zijn ter aarde-storting, de roerloze ligging, het mentale herstel en de hervatting van zijn rekstokoefening met een fenomenale afsprong, zijn blijvend in ons nationale geheugen gegrift. Epke Zonderland is en blijft Olympisch kampioen. Wat hij op 7 augustus 2012 in Londen aan de rekstok presteerde, is tot op de dag van vandaag nooit meer herhaald.

En dan is daar de kwestie rondom Yuri van Gelder. Ik heb daar twee keer een statement op televisie over gemaakt. Die behoeven geen herhaling. Uit het evaluatie-interview van NOC*NSF-teamleider Maurits Hendriks maak ik op, dat ook daar het besef doordringt of de getroffen maatregel wel passend is voor de getoonde misdraging. De Zomerspelen in Rio zijn voor Maurits Hendriks teleurstellend geweest, omdat het aantal verwachte medailles niet is gehaald. Hallo? Is dat het doel van de Olympische Spelen? Deze boekhoudkundige benadering staat ver van de mijne. Naast de 19 medailles, waarvan 8 gouden, word ik blij als een grootvader mij bericht, dat zijn kleindochter zo geïnspireerd is geraakt door de televisiebeelden, dat ze nu de hele dag de handstand oefent. Inspiratie krijgen is voor mij de kern van de Olympische Spelen. Voor de sporters, voor de toeschouwers, voor de televisiekijkers, voor jong en oud. Hoe trots is Nederland op haar Olympiërs! Inspiratie om door sport en bewegen je groei en vitaliteit als mens te versterken. Wissel je stoel, de lift en de auto dagelijks af met een flink portie fysieke beweging.

Daarom is het programma “Heel Ermelo beweegt” een missie, die ik als dorpeling van harte onderschrijf. Ik doe mee. U ook?


65 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page