top of page
Zoeken
  • hansvanzetten

Hoe de turnsport een religieus dogma overwon...


Op Tweede Pinksterdag loop ik samen met mijn zoon te flaneren op de DIJK in Volendam. Het is de 1e dag waarop de horeca weer gasten mag ontvangen. Het is een gezellig druk. Alle terrassen zitten vol. Onverwacht word ik aangesproken: Joop Veerman staat voor mijn neus. De rasechte Volendammer, altijd en nog steeds hecht verbonden aan de lokale gymclub Sint Mauritius.


Ik heb warme herinneringen aan Sint Mauritius. In mijn teenager jaren logeerde ik wel eens bij mijn tante Ade, die toen in Volendam woonde. Dan ging ik natuurlijk turnen bij Sint Mauritius, in de jaren 60 al een topclub binnen het toenmalige KNGV. Altijd werd ik warm ontvangen. Peter Karregat was toen het grote Volendamse turntalent.


Volendam is traditioneel een uitgesproken katholiek dorp. In de jaren 60 heeft Sint Mauritius toch de overstap gemaakt van de Katholieke Turn Bond naar het (niet aan religie gebonden) KNGV. Ik kan me nog goed herinneren dat Klaas Boot er in Theo Bos een geduchte concurrent bijkreeg in zijn zegetocht naar Nederlandse turntitels. De aanleiding tot die overstap van Sint Mauritius vernam ik op Tweede Pinksterdag van Joop Veerman.


"Omdat Theo Bos al 8 keer turnkampioen was van de Katholieke Turn Bond en Klaas Boot al enkele malen de KMGV- turnkampioen, wilde men in Volendam wel weten wie nu de beste turner is van het land. Dus werd het initiatief genomen om een duel te houden tussen beide kampioenen. Maar toen kwam de katholieke kerk in het geweer. Die stak daar een stokje voor. Katholiek blijft bij katholiek.

Daar lieten de Volendamse topturners het niet bij zitten. Het dogma riep zoveel weerstand op bij de selectieturners van Sint Mauritius, dat ze zich lieten uitschrijven bij de NKGB en inschrijven bij de KNGV. De sportgedachte overwon een religieus dogma.


Dat voorbeeld is later ook gevolgd door de gehele vereniging. Ik herinner mij nog goed de Volendamse Carla Braan, die in 1976 deel uitmaakte van de Olympische turnploeg. En ook Volendamse Conny Zwarthoed, die in 1977 zowel Ingrid als Monique Bolleboom in Westervoort voorbleef in de strijd om de nationale turntitel.

Tien jaar later in 1987 zijn NKGB en KNGV gefuseerd tot de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Bond (KNGB). En in 1998 voegde zich ook christelijke KNCGV bij de gymsportkoepel, die daarna doorging als KNGU.


207 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page