top of page
Zoeken
  • Hans van Zetten

World Gymnaestrada 2023 in Amsterdam


The Andre Rieu Dance Sisters

In het stadje Dornbirn (Oostenrijk) kwamen deze zomer van 7 tot en met 13 juli 18.160 gymnasten uit 69 landen tezamen voor het grootste niet-competitieve gymsportevenement in de wereld: de 16e editie van de World Gymnaestrada. Een sportevenement van de internationale turnbond FIG zonder jury en met uitsluitend winnaars. In 7 hallen worden voortdurend 15-minuten-durende-shows gegeven door groepen uit alle werelddelen. Elke groep mag hun show in de Gymnaestrada-week drie keer laten zien. De rest van de week is het vooral kijken en aanmoedigen van de andere groepen. En dat genereert een ongekende sportsfeer op het evenemententerrein.

Tijdens mijn bezoek aan de World Gymnaestrada 2015 in Helsinki ben ik bevestigd in mijn overtuiging dat gymsport een geweldige educatieve en vormende waarde heeft. Gymsporters van jong tot oud, van alle seksen, treden gezamenlijk op in een mix van acrobatiek, dans, ritmische en jazzgymnastiek, toestelturnen, trampolinespringen en springen vanuit de minitrampoline. Maar ook supersenioren tot ver in de 80 jaar tonen in groepsverband hun bewegingskunsten op muziek.

Met hoge verwachtingen reisde ik naar Dornbirn om daar drie dagen lang te genieten van tientallen shows. En genoten heb ik. Overdag van de 15 minuten optredens en 's-avond van de 90-minuten durende landenshows. Elke dag duizenden liefhebbers op de tribunes, die hun waardering voor elke climax in een show nadrukkelijk uitten. Verrassende choreografieën op geweldige muziekarrangementen. Wat een heerlijke, ongedwongen, feestelijke en constructieve sportsfeer! Nederland nam met 9 verenigingsgroepen actief deel. Ik heb ze allemaal gezien en aangemoedigd. Op de foto een groep senior dames die Als "The Andre Rieu Dance Sisters" een mooie show weggaven. De oudste deelneemster heb ik aan de arm: de 88-jarige Dinie.

Zo heb ik ook genoten van de landenshows van Italië, Duitsland, de Scandinavische landen en de Panamerikaanse landen. Er was nog veel meer te zien. Maar ik moest steeds een keuze maken uit twee verschillende landenshows die gelijktijdig in verschillende hallen plaatsvonden.

En het mooiste bericht is.......in 2023 vindt de 17e editie van de World Gymnaestrada van 30 juli tot en met 6 augustus in Amsterdam plaats!

Weet jij dat de World Gymnastraeda een uitvinding is van de Nederlander Jo Sommer?

De 1e editie vond dan ook plaats in Rotterdam met 5000 gymsporters uit 14 landen. De 88-jarige Dinie was er toen al bij. Daarna groeide het aantal deelnemers snel. Na Zagreb, Stuttgart, Wenen, Bale, Berlijn, Zurich, Herning was in 1991 Amsterdam aan de beurt met 19.500 deelnemers. Nu is Amsterdam in 2023 voor de 2e keer gaststad. Amsterdam heeft een geweldige aantrekkingskracht in de internationale sportwereld. Het is te verwachten dat het deelnemersrecord van 23.500 (1999 Gotenburg-Zweden) in Amsterdam wordt verbeterd. Het is mijn voornemen daaraan bij te dragen. Kan ik jou daar ook ontmoeten?


474 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page