top of page
Zoeken
  • Hans van Zetten

Voor mij zijn de Spelen nu al geslaagd


Column voor Ermelo's Weekblad van 10 augustus 2016

Mijn NOS commentaar positie in de nok van RIO Olympic Arena

Rio, 8 augustus – De Nederlandse turnploegen hebben al onze verwachtingen waargemaakt. De mannen staan in drie Olympische finales: Bart Deurloo in de meerkampfinale, Yuri van Gelder in de ringenfinale en Epke Zonderland in de rekstokfinale. Werkelijk verrast zijn we door het optreden van de vrouwen. Eythora Thorsdottir en Lieke Wevers in de meerkampfinale en Sanne Wevers in de balkfinale. Daar blijft het niet bij, want vooral de plaatsing van het de dames-turnploeg in de Olympische teamfinale is van historische betekenis. Dan behoor je tot de top-acht van het Olympisch turnen!

Na een vlucht van 11 uren komen we aan in Rio de Janeiro. De accreditatie vindt plaats op het vliegveld. Daar staan ook kwartiermakers van de NOS ons op te wachten. We stappen in een bus die ons naar onze verblijfplaatsen brengt. Dat is voor de meesten een appartement in een beveiligd condominium: alle comfort om te werken en te rusten en dicht bij het Olympic Park, waar vele sporten hun beslag hebben.

De volgende dag volg ik de podiumtrainingen van de turners. Precies volgens het wedstrijdschema krijgen alle teams en individuele sporters de gelegenheid de toestellen op de podia te testen. Ik zie Epke Zonderland voor het eerst na zijn Wereldtitel 2014 in China weer een rekstokoefening van hoog niveau uitvoeren. Dat geeft hem zelfvertrouwen en mij hoop op een finaleplek voor hem. Na de training spreek ik hem kort in de mixed-zone van de Arena, waar de Nederlandse media ruim vertegenwoordigd is.

Na de podiumtraining bevragen de media Epke Zonderland en Yuri van Gelder

Een dag later is de Rio Olympic Arena de oefenplek van alle 98 turnsters. Ik zie dat Celine van Gerner, de turnster die vier jaar geleden in Londen de beste Nederlandse turnprestatie ooit realiseerde, ingehouden traint. Na afloop spreek ik bondscoach Gerben Wiersman. Een Achillespeesblessure speelt haar op.

Met collega commentatoren zitten we donderdag in de live-uitzending Studio Olympic Park van Henri Schut en Edith Bosch. Met onze jarenlange ervaringen zouden we dagen kunnen vullen met het vertellen van verhalen. Doen we niet. Wel wordt ons een prognose gevraagd hoeveel medailles Oranje haalt. Een uitdaging. Ik voorspel Olympisch Goud voor Epke Zonderland in de rekstokfinale en Brons voor Sanne Wevers in de balkfinale. Voor het bereiken van die finaleplaatsen moet wel eerst nog worden geturnd op de kwalificatiedagen. Wel, de opbrengst daarvan is inmiddels bekend. Die is boven verwachting.

Het turntoernooi duurt tot en met volgende week dinsdag: uur U voor Epke in de Rekstokfinale. Op vrijdag en zaterdag komen de trampolinespringers in actie. Ik hoop daar ook samenvattingen van te mogen maken. In ieder geval ben ik tot en met de rekstokfinale zo druk, dat ik geen tijd heb om naar andere sporten te kijken. U ziet thuis op de buis veel meer dan de commentator. Die ziet alles van zijn sport en weinig tot niets van de andere disciplines. Geen enkele reden voor beklag, want het is en blijft een groot voorrecht uw vooruitgeschoven turnwaarnemer te zijn bij de Olympische Spelen in Rio. Ik wens mijn dorpelingen veel kijkplezier en sportbeleving.


24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page