top of page
Zoeken
  • Hans van Zetten

Waarom van Yuri een kwestie maken?


Column voor Ermelo's Weekblad van 17 augustus 2016

Zesvoudig Olympisch turner Yordan Yovtchev uit Bulgarije op bezoek: "Belachelijk om een volwassen topturner op die reden naar huis te sturen."

Rio de Janeiro, maandag 15 augustus – Maandagavond een week geleden ontvang ik een telefoontje van de NOS-redactie: Yuri van Gelder is naar huis gestuurd. Ik sta perplex. Wel, eigenlijk zat ik. Samen met mijn assistente Anja en de bondscoach van de Belgen, Gerard Speerstra, na de uitzending van de Teamfinale-mannen aan onze avondmaaltijd op een terrasje. Wat is er gebeurd? Waarom is dat besloten? Ik kon mijn oren niet geloven.

Vanaf dat moment bellen die nacht allerlei media. Ze willen een reactie van mij. Die heb ik nog niet. Dus neem ik niet op. Langzaam druppelt wat informatie binnen. Veel te weinig om een gefundeerd oordeel te vellen. Ik heb alleen maar vragen over de rechtmatigheid en proportionaliteit van de sanctie die NOC*NSF Yuri van Gelder heeft opgelegd. En is er ook rekening gehouden met het gelijkheidsbeginsel? Hebben zich eerdere, gelijkwaardige gevallen voorgedaan met dezelfde sanctie? Als Dione de Graaff me er tijdens de live-uitzending dinsdagavond naar vraagt, stel ik ze. Dagelijks komt er meer informatie los. Ik spreek persoonlijk een ooggetuige, die samen met Yuri in de nacht van zaterdag op zondag in het Olympisch Dorp terugkeert. Yuri is rustig gaan slapen. Niemand is in de nachtrust gestoord. Hij heeft als 33-jarige Brabander het bereiken van de Olympische Ringenfinale, na zijn TV-optreden, op eigen wijze gevierd.

Pas over 9 dagen zou de Ringenfinale plaatsvinden. Het overslaan van een training daags na een wedstrijd is dan gebruikelijk. Dan resteren nog 8 dagen om zich daarop voor te bereiden. Waarop Yuri aangesproken moet worden is, dat hij zijn coach niet heeft geïnformeerd over het nachtje uit en het missen van de training de dag erna. Ethisch keur ik dat gedrag af. Maar hem naar huis sturen, is een buitenproportionele maatregel, die niet alleen een Olympische droom verwoest, maar mogelijk ook zijn verdere loopbaan als individuele topsporter.

Onderwijl presteert de damesturnploeg boven verwachting in de Olympische Teamfinale. Ook Bart Deurloo, Lieke Wevers en vooral Eythora Thorsdottir presenteren zich in individuele finales. Nooit eerder hebben we hun optredens zo nadrukkelijk in de live-uitzendingen gekregen. Voor het eerst kunnen we naast de MULTI (gekozen door lokale regisseur) ook een UNI met de Nederlandse oefeningen doorzenden naar Hilversum. Ik mag beslissen welke lijn live op uw TV komt en zo schakelt Hilversum tussen de MULTI en UNI. Het resultaat hebt u als kijker gezien en gehoord. Mijn assistente Anja komt nu volledig tot haar recht. Zij schakelt mijn monitoren om en draagt zorg voor scores en informatie, waardoor ik mij volledig kan concentreren op het wedstrijdverloop. Kijkers reageren lovend. En dat maakt mij weer blij. Televisiekijkers zijn immers de doelgroep.

De mondiale turngemeenschap voelt aan als familie. Je ontmoet ze in de wandelgangen. Met Igor Cassina (ja, de innovator aan de rekstok en Olympisch kampioen van Athene 2004) heb ik dagelijks contact. Hij is co-commentator bij de Italiaanse televisie RAI. Ook kreeg ik bezoek van de zesvoudig Olympiër Yordan Yovtchev. Hij heeft vele mondiale en Olympische medailles en is het grote voorbeeld van Yuri van Gelder. De Bulgaar vroeg mij duiding. Hij vindt het belachelijk dat een volwassen topturner om die reden huiswaarts is gestuurd.

En dan is daar op maandag Sanne Wevers. Dat ze top is weet ik. Niet voor niets heb ik haar op de vooravond van de Spelen een Olympische medaille toegedicht. Maar dat het Olympisch GOUD wordt, is een verrassing. De Amerikaanse Simone Biles zorgt voor de prelude. Een wankeling tijdens haar oefening op de evenwichtsbalk maakt duidelijk dat er ook andere winnaars kunnen zijn. Dat is Sanne Wevers. Van alle kanten komen complimenten binnen over haar vrouwelijk turnen op dit turntoestel waar balans de scepter voert. U hebt het wellicht gezien in de live uitzending. Hoe uniek! Na de wedstrijd zoeken Anja en ik een rustig terrasje uit om na te genieten. Binnen een half uur is de tafel uitgebreid met nog een tiental NOS-ers en hebben we een reuze avond met elkaar. Iedereen vertelt elkaar de belevenissen van de dag. Ook wij zijn een TEAM. Om 23.00 uur Braziliaanse tijd, 04.00 uur jullie tijd, keer ik terug in mijn tijdelijke woning en stuur deze column naar de redactie. Moe maar voldaan. Morgen de Olympische rekstokfinale met Epke Zonderland. Wat gaat die brengen? Als u deze column leest, kennen we allemaal de uitslag.


43 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page